Diensten

Content-ontwikkeling

Een goed verhaal

Voice-overs, filmscripts, interactive-content en andere kopij: het topje van mijn werk-ijsberg. Het publieke deel. Of je het nu content-ontwikkeling noemt of public history of storytelling, het gaat om de vertaling van kennis en ideeën naar aantrekkelijke verhalen die bezoekers begrijpen.

En die ‘vertaling’ kun je best letterlijk nemen. Experts spreken meestal een andere taal dan het publiek dat ze willen bedienen. Daarbij zijn ze vaak niet gewend hun verhaal te koppelen aan een ruimtelijke context. En daar kom ik in beeld. Door om te beginnen uit de enorme hoeveelheid kennis van de deskundigen een helder en aantrekkelijk verhaal te destilleren. En vervolgens door dat verhaal op de ruimtelijke beleving af te stemmen, en tot slot zo te verwoorden dat het beoogde publiek zich aangesproken voelt.

Creatieve concepten

It’s the story, stupid!

Aan de feitelijk bouw van een experience of tentoonstelling gaat vaak een lang traject vooraf. Denk aan fondsaanvragen en pitches, maar ook concepten, schetsen en ontwerpen. Deze hebben tot doel stakeholders te overtuigen of fondsen te enthousiasmeren. Mijn rol in dat ontwerp- en overtuigtraject is een steengoed idee (mede) te ontwikkelen en dat vervolgens glashelder op papier zetten.

Dit kan in de vorm van een bidbook om een pitch te winnen, een masterplan om lokale politici en fondsen te overtuigen of een concept om samen met een klant en een creatief team uit te werken. Een goed concept is origineel, inhoudelijk sterk en spreekt tot verbeelding, maar geeft ook vertrouwen in de technische en financiële haal- en houdbaarheid.