Visie

Storytelling

Een goed verhaal is waar-achtig

Storytelling is vaak niet meer dan een saus die moet doen vergeten dat je vieze friet eet. Maar vieze friet blijft vieze friet. Ik geloof in ‘a truth well told’: het publiek verleiden met een glashelder en waarachtig verhaal.

Maar ‘waarachtig’ alleen is niet voldoende. Een verhaal moet aanspreken en onderscheidend zijn. En – ook belangrijk - de kern moet eenvoudig te begrijpen zijn en gemakkelijk door te vertellen. Dat verhaal smeden en zo verwoorden dat het je beoogde publiek ‘raakt’: dat is mijn specialiteit.

In musea

Van kennis naar ervaring

Ooit was een museum een driedimensionale encyclopedie. Maar moderne museumbezoekers is het allang niet meer om het vergaren van kennis te doen; zij zoeken een inspirerende ervaring en een leuk dagje uit.

Daarom nemen musea steeds vaker de gewenste bezoekersbeleving als vertrekpunt van een tentoonstellingsontwerp. Dit is een ontwerp dat nadenkt over de ‘visitor experience’ in de breedste zin van het woord. Waarom bezoekers besluiten een bezoek te brengen, wat ze beleven en begrijpen gedurende hun bezoek tot en met de boodschap die ze aan het einde mee naar huis nemen. Dit ontwerp begint vaak – om niet te zeggen altijd – met een goed verhaal.